Kristallsjukan

2011-08-07 @ 19:36:59
Jag har Kristallsjukan. Det är egentligen ingen sjukdom utan små stenar/kristaller i örat som lossnat och hamnat i bakre hörslegången. Detta orskarar yrsel i vissa lägen. Oftast får man yrseln när man ligger ner och ligger i vissa lägen. Min yrsel uppkommer om jag lägger mig på sidan, höger eller vänster. Och den uppkommer allt som oftast på morgonen. Tills i fredags hade jag bara yrsel när jag låg på höger sida. Det började i början av juli sedan jag haft problem med vänster öra. Jag har haft ett anfall av yrsel som pågått i flera timmar och där jag fick vila mig bra. De andra anfallen har bara varat i korta stunder som gått över när jag klivit upp eller satt mig upp.

I fredags morse kom ett yrselanfall sedan det varit lugnt i ungefär en vecka. Det var när jag låg på vänster sida. Det var hemskt och då ringde jag till HC. Jag fick komma på en gång och det konstaterades att det var Kristallsjukan, vilket jag också läst mig till på Internet. Jag fick ett övningsprogam av läkaren där man ska slänga sig fram och tillbaka och framkalla yrsel så att stenarna/kristallerna faller på plats. Så igår morse (man ska helst göra det på morgonen) gjorde jag dessa övningar. Först gjorde jag åt det ena håller och det var väldigt obehagligt med dessa yrselanfall. Sedan gjorde jag åt det andra håller och fick ett yrselanfall som var utöver allt annat jag upplevt!!! Jag fick panik och det kändes som att jag föll från väldigt hög höjd. Jag kunde inte göra klart övningen och mådde sedan skitdåligt. Jag mådde illa och var yr hela tiden. Hela dagen blev förstörd. Antagligen för att stenarna nu ligger ännu mer illa till.

Jag stålsatte mig ändå igår och följde med på bion som vi gick på med Edvin. Jag mådde faktiskt rätt hyfsat då så det gick bra. Men när vi kom hem blev jag otroligt trött och gick och la mig, vid 18.30!! Jag kunde inte ligga ner eftersom jag blev yr direkt så jag fick halvligga eller sitta. Och inte kunde jag vrida huvudet åt något håll heller. Sedan sov jag till och från väldigt oroligt fram till imorse. Idag har jag varit lite yr till och från men mycket bättre än igår. Dock har jag haft väldigt ont i huvudet och nacken. Har tagit värktabletter så det är lite bättre.

Men jag gruvar mig varje kväll inför att lägga mig ner. Jag hatar att vara yr. Och det är ju inte lite heller! Hela rummet snurrar helt okontrollerat och man kan inte komma ur det. Fruktansvärt och det värsta jag varit med om.

OM det är någon som har tips på hur man kommer ur detta så smidigt som möjligt eller om det finns något som underlättar allting så får ni gärna höra av er eller lämna en kommentar.

Kommentarer

Postat av: Jenny Ellebrink

Fy! Det låter inte kul :-( Jag har hört om sjukgymnaster o dyl som man kan gå till som hjälper till att "skaka" kristallerna på plats. Hör av mig om jag kommer på vem jag hörde det av... KRAM!

2011-08-07 @ 21:06:10

Postat av: wjtlog

Uhor cex, ga ihuzug zuveso oviki ugivubabe, nofogereji pu akifa yas, qewitonifa up:)

2012-10-16 @ 08:40:30
URL: http://www.guwitipi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback