Alla barn har rätt till 35 timmars förskola!

2012-10-22 @ 14:20:08

Jag vill skapa en debatt som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har ofta undrat varför de barn som får syskon endast får vara 15 timmar på förskolan? Det är ju den lagstadgade tiden och inte många av Sveriges kommuner frångår detta. Men jag undrar För vem är förskolan till för?! Är det för barnen eller föräldrarna?

 

För många år sedan så kan jag tänka mig att man såg förskolan som en hjälp till föräldrarna. Så att de kunde jobba. Men idag, hur ser vi på förskolan och dess roll? Förskolan ingår som de flesta kanske vet idag i skollagen och är en del av skolan. Det finns en verksamhetsplan och framförallt en läroplan för förskolan. Sedan länge har de barn som får syskon endast fått vara på förskolan sina lagstadgade 15 timmar. Men nu är det nya tider och jag anser att man borde göra om och utvärdera detta. För om förskolan är en del av skollagen och där det finns en tydlig läroplan borde dessa barn också ha samma rätt att tillgodogöra sig dessa. Men om barnet vistas 15 timmar per vecka på förskolan, som i Östersunds kommuns förskolor för det mesta är upplagt på 5 timmar /dag i tre dagar, får de då den pedagogiska del av läroplanen som de har rätt till?

 

Jag anser INTE att ett barn som endast vistas tre dagar i veckan mellan 9-14 tillgodogör sig den pedagogiska verksamhet som de har rätt till. När barnet kommer till förskolan vid 9 så går alla barn ut och ute leker de. Sedan är det dags för lunch och efter det blir det ca 2 timmar som de kan ägna sig åt att andra saker. Hur mycket av denna tid är faktiskt lärande för barnet? Många upplever också att 15-timmarsbarnen är understimulerade. För mig handlar förskolan om barnen och deras lärande. Jag tycker att förskolan är till för barnen och inte föräldrarna. Visst, vi föräldrar kan jobba, men det är ju också en grundförutsättning för att kunna försörja sin familj. Man har idag ändrat den allmänna förskolan från 4 år till 3 år. Man har också ändrat så att de som är arbetslösa har rätt att ha sina barn på förskolan i 25 timmar per vecka. Det är absolut i rätt riktning men mer måste göras!

 

Det finns även en annan aspekt ur detta och det är det utanförskap som jag upplever att 15-timmarsbarnen har. Om barnet kommer lite tidigare än 9 så får de stå och vänta på de andra barnen som äter frukost eftersom de inte har rätt till frukost på förskolan. Även när barnet ska hem vid 14 så börjar de flesta att äta mellis. Antingen är personalen stressad av att få sätta igång med mellis och skulle föräldern vara lite sen får 15-timmarsbarnet sitta i ett annat rum och vänta medan de andra barnen äter mellis. Vad säger detta våra barn? Att de får men inte jag? Är det verkligen rätt väg att gå när vi försöker skapa goda människor av våra barn. Vi lär dem allt om vad värdegrund är och att man ska respektera andra och vara en bra medmänniska. Vad säger då detta när de själva blir en del av ett utanförskap som kanske inte barnen kan förstå?

 

Det är vi vuxna som måste ta ansvar för vad våra barn utvecklas till och där har förskolan en stor roll, både som pedagogisk verksamhet och en del av det sociala samspelet. I förskolan får barnen en bra grund att stå på, i alla fall är det vad jag vill tycka att de ska få. I förskolan får de en bra inkörsport till skolan som sedan kommer. Och om de inte får tillgodogöra sig den verksamhet som förskolan har att erbjuda så kan det inte bli en bra grund.

 

Man säger att de 15 timmar som barnet får gå i förskolan när de fått syskon är för barnets skull. Då undrar jag varför man inte utökar dessa timmar. Mitt förslag är att utöka dessa till 35 timmar i veckan, 8-15 varje dag. Då får barnet vara med på frukost, lunch och mellis och samtidigt få den tid i förskolan som de faktiskt har rätt till. Jag anser inte att detta är för att hjälpa eller avlasta den förälder som är hemma med syskonet utan det är för att det äldre barnet ska få sin del av den pedagogiska verksamheten.

I en del av Sveriges kommuner har man infört detta och jag anser att Östersunds kommun borde satsa på att ligga i framkant vad gäller barn och skolomsorgen där förskolan ingår. Östersunds kommun skulle helt klart bli en attraktiv boplats för många barnfamiljer och utflyttning skulle minska. För visst skulle jag välja att bo kvar när jag vet att mitt barn får det bästa?! Jag tror också att många skulle vara villiga att betala mer för förskolan om den gav mer till barnen som får syskon. I alla fall skulle jag göra det.

 

Detta debatterades också i Aftonbladet av Ebba Östlin som är Socialdemokratiskt kommunalråd i Botkyrka där man också infört 35 timmar, länk: http://www.aftonbladet.se/debatt/article15624478.ab


Kommentarer

Postat av: Cissi

Hej Marina:) Spännande debatt:) Dock är jag raka motsatsen till dig, dels för att jag själv jobbar i förskolan och vet vad läroplanen innehåller och dels för att jag vet hur jag o mina kollegor själv jobbar. Ett tips är att kolla upp nått som heter Lotusdiagram (går att googla el söka fram på te x youtube) lotusdiagram använder vi när vi utvärderar och kollar vad det vi gör om det ingår i läroplanen. Ta fram ett lotusdiagram & fyll i te x "frilek" "pärlhalsbandsbygge" "rörelse" "bakning" el i princip vad du vill. Ta sedan fram läroplanen och kolla vad som ingår i den när det gäller ovanstående:) Förvisso är vi en "skolform" i dag men vi är ingen SKOLA i den bemärkelsen... du skriver "Jag anser INTE att ett barn som endast vistas tre dagar i veckan mellan 9-14 tillgodogör sig den pedagogiska verksamhet som de har rätt till. När barnet kommer till förskolan vid 9 så går alla barn ut och ute leker de. Sedan är det dags för lunch och efter det blir det ca 2 timmar som de kan ägna sig åt att andra saker. Hur mycket av denna tid är faktiskt lärande för barnet?"

JAG påstår att ALL den tiden är lärande för ditt barn!! Gå gärna på denna föreläsning: http://www.metodiqum.se/metodiqum/extern/forelasningar.htm LEKENS BETYDELSE FÖR BARNS LÄRANDE OCH HÄLSA. Du kommer gå ut ur föreläsningssalen med helt annan inställning än du har nu!! :) Jag skulle kunna kunna skriva en hel uppsats om hur lärande denna tid är för ditt barn, fri lek, matsituatinen, på o av klädnand pyssel, samtal med andra osv!! Återigen, kolla in Lotusdiagramet och fyll i te x måltid el påklädnad och se själv vad mycket som stämmer i läroplanen:)

Om jag går till mig själv som förälder & inte pedagog, så tycker jag det är fruktansvärt hemskt att vi som föräldrar inte litar på oss själva i vår föräldraroll... vi lämnar hellre in våra barn på förskolan trots att vi är hemma och är föräldralediga. Varför är det så? Jo vi tror att barnen måste gå på förskola för att bli "nått" eller hur? Vad kan inte vi som förälder lära barnen el göra med barnen som en pedagog kan? Mitt barn får undervisning i te x matte om vi går på affären o handlar el räknar postlådor på väg till grannen el när vi delar ett äpple med pappa & mamma och storebror. Vi har all möjlighet att låna böcker el besöka biblioteket helt gratis, fri lek gå att skapa överallt... man kan träffa andra barn på öppna förskolan och få träna på det sociala bitarna!! Varför räcker inte 15 timmar på förskolan? När vi själva gör så mycket med våra barn fast vi inte tror det?? Jag skulle kunna skriva hur mycket som hellst även om denna bit men jag hoppas du förstår vad jag menar? Du skriver "För visst skulle jag välja att bo kvar när jag vet att mitt barn får det bästa?!" Vad är det bästa? Är en pedagog bättre än mamma o pappa? Där har vi återigen misstron till oss själva som förälder....Jag anseer mig som förälder vara det bästa för mitt barn, men inte får jag förlängd föräldraledighet för det? Jag tycker mina barn har det bra på förskolan, men jag är ändå den som mitt barn helst vill krypa upp i famnen på om de är ledsna el trötta. På förskolan finns det inte ett knä var till alla barn som kanske skulle behöva det!!

2012-10-22 @ 16:56:43

Postat av: Cissi

Glömde en liten detalj som jag tycker skulle vara spännande att höra om:) vi betalar ju väldigt liten del av avgiften som det verkligen kostar att ha ett barn på förskolan, eller hur? Skulle du ha samma inställning i fall man som förälder fick betala för timmarna man utnyttjar? Förr (för kanske 15 år sedan) var systemet så att du belade för hur mycket ditt barn var i förskolan alltså 0-10 timmar= en summa 10-20 timmar= en summa 20-30 timmar en summa och 30-50 timmar= en summa. Då låg de flesta barnen i facket 20-30 timmar. Men iom att maxtaxan kom, så började de flesta barnen på heltid. Det tycker jag säger en hel del... man vill ha barnen så mycket som möjligt på förskolan men inte betala för det...

Sedan håller jag med om att det är besvärligt runt mellis för 9-14 barn i kommunen, på vår förskola som är ett kooperativ, så har vi tiderna 9-15 måndag till torsdag och slipper detta problem:)

2012-10-22 @ 17:07:18

Postat av: Marina Stuberg

Intressant Cissi!! Jag tänker att 35 timmar är den högsta ribban. Men man skulle åtminstonde utöka till 8-15 tre dagar i veckan. Alltså 2 timmars förlängning per dag, det skulle bli 21 timmar/veckan. Men ni som har kooperativ har ju 9-15 måndag till torsdag, det är ju 24 timmar/vecka. Då måste du ändå tycka att det också är en bra lösning eftersom ni inte har 15 timmar? Och visst ni har föräldrar på plats antar jag, men jag tycker att kommunens förskolebarn ska ha samma tid.

Jag förstår din tanke på att vi är bra som föräldrar och att vi kan klara mycket själva. Men kan alla det? Orkar varje förälder räkna postlådor på väg till affären, gå på öppna förskolan osv. Tänker man ens på att göra det? Det var väl skit detsamma eftersom debatten handlar om vilken rätt till förskola ett barn med syskon har. Rätten innebär ju inte att man har sitt barn där alla dessa timmar. Jag tycker ert upplägg med 9-15 måndag-torsdag är super bra.

Vad gäller kostnaden så kan jag inte svara på det eftersom jag inte vet vad det skulle kosta. Men jag är villig att betala mer än idag. Men oavsett det så är fortfarande debatten att barn med syskon stängs ute från förskolan. Jag har själv bara ett barn och detta är utifrån vad andra föräldrar med fler än 1 barn har berättat. Och vad som framkommit på förskolan. Och jag utgår från mig själv i en sådan situation.

2012-10-22 @ 18:13:03

Postat av: Cissi

Jo men varför räcker inte 15 timmar, om ändå en förälder är hemma? Vad blir bättre för barnet att vara på förskolan mer än 15 timmar? Jag förutsätter att man orkar med sitt barn, om man väljer att skaffa fler? Eller varför skaffar man barn? Orkar man inte ge barnen "tid" på "vardagssaker" som te x att åka o handla, åka buss, gå ut på promenad, föra ett samtal, läsa en bok osv...så kanske man måste fundera på frågeställningen, om varför just man skaffar barn? En förskola är bra för barnen, på många vis såklart, men varför ska man höjja taket till 35 timmar på föräldralediga? Nä det kan jag inte förstå... På mitt jobb har vi diskuterat detta åtskilliga ggr och vi alla i personalstyrkan har samma tankar för det mesta. Däremot har föräldrar helt annan syn på detta, ungefär samma syn som dig. Men då vi har föräldrar som är/blir väldigt delaktiga i vår verksamhet, så har vår tid minskat fr fritt antal timmar oavsett om man jobbar,är arbetslös el föräldraledig. Till i dag 24 tim/veckan för arbetslösa & föräldralediga. Detta har föräldrar själv bestämt utifrån erfarenhet från tid hos oss... varför? Jo de har fått mer självkänsla & märker att de kan mycket själva (vi är inga gudagåvor som exakt vet ALLT om barn, bara för att man är en pedagog) & gör väldigt mycket bara genom att vara med sina barn och även genom utbildning/föreläsning, som de får gå på då och då! Detta har resulterat till att vi knappt har några barn hos oss på fredagar av 31 barn på två avd är det i snitt 5-7 st på fredagar. De andra ger sina barn" föräldra" tid & umgås med sina barn, genom att lägga semesterdagar, föräldradagar el komp el helt enkelt välja att bara jobba 75% tills barnen blir 8 år (som alla har rätt till, av en viss anledning & det är att förkorta sina barns dagar på förskolan... studier visar att barn under 8 år behöver kortare dagar. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldraledighetslagen.

Och så debatterar andra, om att de ska höjja ribban, men utan egentligen ha några konkreta anledningar. Ofta skyller man på att barnen "bara" får leka fritt, lite som i ditt fall, då du tycker att 15 timmarsbarnen bara har i snitt 2 timmar av 5 som de gör nått vettigt på...el att barnen måste få "leka av sig" vad det nu betyder? El att barnet tycker att det är tråkigt att vara hemma med mamma och en bebis... vi får höra många versioner men oftast inga konkreta som sagt!!

Nä det kommer nog vara två läger ang detta hur man än vrider o vänder på det hela...

Jag valde att ha mitt äldre barn, som var 2,5 år när bebis föddes, helt hemma tills bebis började förskolan då bebis var 1,9år. Alltså mitt äldre barn gick inte en endaste dag på förskolan på 1 år och 9 månder & innan gick han 4,5 timmar/per dag fr det han var 1,9år tom 2,5 år, då jag endast jobbade 50%. Men i dag går mitt älsta barn i 4:de klass och klarar sig alldeles utmärkt, trots att jag inte heller gick särskilt mycket på öppna förskolan heller... så jag har bevis på att man som förälder fixar att uppfostra sina barn, fast många inte tror det...

Och föresten? Hur tolkar du läroplanen? Det är också en spännande debatt:)


Svar: Men det är ju det debatter är till för! Eller hur. Jag kan inte säga direkt med underlag att 15 timmar INTE räcker. Men det är ju just det som är debatt att få varje sida av myntet. Vad säger att inte 25 timmar kan vara bra?? Ni har ju själva det på din förskola och som du skriver har föräldrar tillsammans med er pedagoger kommit fram till detta. Och varför? Ja antagligen för att det är den ultimata tiden. 15 är lite och 35är för mycket.
Att du var hemma länge och sedan jobbade 50 % säger väl inte att alla kan göra det??? En del måste sätta sina barn på förskolan redan vid 1 års ålder.

Det jag menar med att inte alla föräldrar tänker på hur man gör med sin barn, du menar att man då inte ska skaffa fler barn om man inte orkar med dem. Men det var inte så jag menade. Men alla har inte samma förutsättningar. Du är pedagog och vet precis hur man kan göra. Vad vet vi? Ja vi lär oss varje dag. Men på dig låter det väldigt enkelt. Om jag anser att mitt barn skulle bli mer stimulerad av att vara på förskolan 10 timmar till i veckan jämfört med 15 timmar så nedvärdera inte det. Alla barn är inte lika och alla föräldrar är inte heller lika. Jag kan hålla med om att 35 timmar är väldigt mycket och ändrar mig till att 25 timmar är en rimlig nivå.

Sedan väljer alla själv hur mycket man har sitt barn på förskolan eller hur!?
Marina

2012-10-22 @ 18:51:49

Postat av: Sabina

Det är intressant att följa er diskution (debatt) :)
Men en undran är ju vart alla timmar kommer ifrån??
Det borde ju var och en få välja själv, eller??
Jag tyckte att 15 timmar räckte för oss men ibland kanske man vill ha mer, hur har bäbis sovit, är bäbis frisk, man kanske vill ha mer vissa veckor.
Man betalar ju idag en taxa och då borde man om man vill få använda alla timmar. Varför ska jag betala heltid men bara få 15 timmar?? Som sagt intressant ämne :) //Sabina

2012-10-22 @ 20:28:13

Postat av: Cissi

Hej Sabina:) Ja visst e det intressant? Alla är vi olika och alla har vi olika behov. Det du skriver "Jag tyckte att 15 timmar räckte för oss men ibland kanske man vill ha mer, hur har bäbis sovit, är bäbis frisk..."

är ju i mina ögon "barnpassning" inte ett pedagogiskt behov av ditt barn som går på förskolan, utan detta är ett behov som du behöver som förälder, eller hur?

Din taxa som du betalar i dag är inte speciellt hög kan jag tro, säg att du betalar 1000 kr/månaden (jag betalar 1092 kr i månaden för två barn som går på fritids 10 timmar/veckan just nu & då får de iofs mellis) 1000kr för utbildade pedagoger (tar jag för givet att det är) Du har alltså rätt att ditt barn på förskolan i 60 timmar/månaden, ca 12 dagar/månaden = 12 st luncher. Och då blir dagspriset ca 83kr/dag el 16kr/tim om man ser det så:) (reserverar mig för räknefel, då jag inte är nått mattegeni) Tycker jag är väldigt billigt, men jag förstår precis hur du tänker...

Likaså är det ju med våra föräldradagar genom föräldraförsäkringen fr försäkringskassan. Man får ju en viss summa dagar att vara föräldraledig för, men te x så måste du ta ut minst 5 dagar i veckan from den dagen barnet fyller 1 år och du måste ta ut alla dagar innan barnet fyller 8 år osv!! Man tycker ju att man borde få bestämma själv över dessa dagar? Men icke då.... även där finns det regler och man har olika åsikter :)

2012-10-22 @ 21:05:24

Postat av: Cissi

Marina--> Jag nedvärderar inte DIG, men menar att vi som föräldrar måste SLUTA nedvärdera oss själva!! Det är precis det vi gör, vi tror inte på oss själva. Varför skulle ditt barn behöva bli under stimulerat av att vara hemma el mindre under stimulerat av att vara hos oss på förskolan? Vad gör vi på förskolan, som man inte gör hemma (egentligen) menar jag? Det är de konkreta svaren jag söker av er som tycker att barnen ska vara mer på förskolan, när man själv är hemma som förälder? Denna frågeställning har jag inte fått svar på än... varför ska just ditt barn vara på förskolan i 10 timmar till, utöver de 15 timmar som redan erbjuds?
Hur tänker just du?


Här finns intressant info att läsa, gäller iofs barn 0-3 år, men många av våra 1-3 åringar har föräldralediga föräldrar på våra förskolor:) LÄS GÄRNA!! Kommenter gärna också artikeln, om hur ni tänker när ni läser den.)

2012-10-22 @ 21:18:57

Postat av: Cissi

Glömde länken

:http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himmelstrand_forskolan_forskningen.htm

2012-10-22 @ 21:19:57

Postat av: Sabina

Jo men så är det ju, behovet just för tillfället. Behovet om du är föräldraledig eller om du jobbar eller är arbetslös.

Jag vill ju i första hand uppfostra och lära mina barn själv när dom är små :)


Som sagt alla är vi olika, jag skaffar inte barn för att andra i första hand ska lära dom saker.

Nu har ju inte jag så små barn (yngsta är 3,5 och hade jag haft råd hade jag varit hemma med han största delen av veckan själv ;) småbarnstiden kommer inte tillbaka.

Nu kanske jag är utanför ämnet men skit samma ;)

2012-10-22 @ 21:38:05

Postat av: TT

När jag läser dina kommentarer Cissi så undrar jag om du egentligen har förstått vad artikeln handlar om? Du kanske ska läsa den en gång till!??! Är du pedagog så bör du kunna framföra frågeställningar som motparten kan svara på om du nu aldrig har fått svar på din fråga! Ta upp det i din arbetsgrupp, kommun, föräldraråd så kanske du får svar på dina frågor.

2012-10-23 @ 23:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback