Debatt som skapar frågeställningar

2012-10-23 @ 09:20:05
Ja nog kan man säga att debatten blev het. Men jag känner att jag blir missförstådd tyvärr. Jag tycker INTE att den föräldrer som kan och har råd att vara hemma mycket med sitt barn samt kan jobba deltid är en bättre förälder.
 
Jag vill självklart också uppfostra mina barn själv så mycket det går. Samtidigt tycker jag att förskolan är viktig och får inte bli förvaring av barn utan ska präglas av en pedagogisk verksamhet. Den ska som sagt vara en grundplåt in i skolan.
 
Debatten om 35 timmar i veckan är till för att väcka tankar. Jag har gett ett förslag till våra kommunpolitiker i länet om att utöka de idag 15 timmar till 21-25 timmar. Det första alternativet som jag ser det är att utöka med två timmar per dag de tre dagarna som barnet går i förskolan. Det skulle betyda tre dagar i veckan med tiderna 8-15. Det skulle i alla fall jag tycka var det ultimata.
 
Allt handlar om olika saker och olika personer väger in olika saker. En del som har en lång bit till förskolan kanske det är bättre att dagen blir något längre eftersom det annars kanske känns meningslöst att ens lämna dem där. Då kan den arbetande föräldern lämna på förskolan och så kan den förälder som är hemma hämta sedan.
 
Allt handlar ändå i slutändan hur våra barn har det i sin vardag och att de mår bra. Vad och hur varje förälder gör för just sitt/sina barn är alltid rätt för just dem och alla har rätt att välja sin egen väg!
 
Det som är bra med debatter är att man får information om olika synvinklar och någonstans mitten hamnar man alltid.
 
 

Kommentarer

Postat av: Sabina

Hej :)

De e jättebra att sånt här kommer upp så att man har större valmöjligheter som förälder.

Sen gör man ju som man vill i slutändan iaf ;).

Alla tänker och tycker olika och jag tycker att det är spännande att höra andras tankar kring ämnet.

Bra ämne även om jag själv inte är berörd :).

MVH Sabina

2012-10-23 @ 17:39:33

Postat av: A

Det roliga i det hela är att nästan inga väljer att ha sina barn hemma på heltid el mindre än de 15 timmarna som erbjuds, trots att det finns stor forskning som säger att om barnet är på förskolan i mer än 10 timmar i veckan leder till att många barn blir aggressiva och störande senare i skolåldern. Och studieresultatet blir inte bättre för dessa
barn, som många hävdat. Detta finns att läsa om på många amrikanska forskningssidor & även en kort sammanfattning på svenska här:http://www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm

Men här i sverige är vi så inkörda på att barnen ska gå i förskola att man inte ens tänker tanken på att ha syskonet hemma fast man har all möjlighet i välden!! Man vill sina barn det allra bästa fast man tar inte reda på fakta & forskning utan gör som alla andra...

2012-10-23 @ 21:47:00

Postat av: Anonym

Här finns en tjej som kan argumentera på ett bra sätt. LÄS detta blogg inlägg!! Rak på sak & allt stämmer så bra!!

:http://bebibloggen.blogspot.se/2012/10/barn-och-kunskap-med-anledning-av.html#comment-form

2012-10-24 @ 19:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback